Wednesday 13 July 2005

Source of practice

Aku sangat teruk dalam presenting orally. Sangat2 teruk. Bila saja aku di depan orang ramai, terus kaku dan kelu. Semua benda kabur dari ingatan. Bebaru ni ada pergi kursus Presenting Orally... ada la belajar tips sikit2... ada gak latih skit2. Penceramah tu kata... kalau belajar teori je tak guna. Tak kan improve gak. yang penting practice. Aku tahu tu... itu sebab aku try jugak....

Sebenarnya, aku kena present hari ni. Seperti yang dijanjikan minggu lepas, hari ni tiba giliran aku pulak. Tak ramai orang datang. Graduation, summer course dan yang excape pun ada gak. Yang ada budak2 MSc je.

Tapi, yang paling aku sedih dan terasa ialah sebab supervisor aku xdtg. Sedih sangat. Kenapa ek? Aku tau, minggu ni dia sibuk dgn Summer Course. Tapi ntahla... sedih jugak. Tapi takpe, tak ramai orang, senang skit nak present. Dan aku konker semua waktu sejam itu utk aku.

Memang teruk aku present. Tapi baik sikit aa dari yg lepas. Sikiiit jer. Tak banyak. Takpe, lain kali cuba lagi ek. Jangan putus asa. Aku mesti cuba sampai boleh!

Has, jgn aa sedih2... setiap yg berlaku ada sebab musababnya. Jgn sedih ye....

4 comments:

Anonymous said...

ala kak has.. rilek la... sok luse boleh la tuuu nak present tuu.... jgn lupe bace doa nabi musa tu tau.. eheh...

Maria Maarof said...

hehe...thx sofie.
takpe... hidup ni kan adalah pentas utk perbaiki diri...
tapi kekadang gagal jugak nak yakinkan diri ni. huhu...

Shashikin said...

As salaamu 'alaikum Has,

Tak perlu bersedih jika gagal hari ni kerana kegagalan mematangkan kita untuk mecapai kejayaan di esok hari.

Yakinlah Allah sentiasa bersamamu dalam apa jua keadaan.

Doa saya juga bersama awak. So, jgn lupa baca selawat dan doa Nabi Musa sebelum memulakan presentation. Insya Allah lama-lama tak kekok lagi. Sbb awak jarang buat presentation. Banyak memerap je. He he he...jgn marah Just kidding.

Just an idea, in case nak confident masa present, practice bercakap. As kat UK, lebih open, ada time kat garden kat university, bercakaplah kat situ mcm awk nak buat oration. Tgk berapa ramai dtg kat awak. Rasa mereka kat sana tak mcm kat M'sia, pelik tgk org cakap sorang-sorang.So, gunakan opportunity yg ada.

AJA AJA FIGHTING, HAS!

Maria Maarof said...

waalaikum salam wrt wbt..
thx my dear friend...
really appriciate it. Lama dah xdgr kaba awak. hope u r okay too..