Sunday 23 January 2011

Bangah naik pangkat

Minggu lepas mak telefon. Dia kata bangah dapat surat. Owh, aku terus teka... "Dia naik pangkat ke?" Mak mengiyakan. Dan aku pasti mesti mak tersengih lebar. Sebab aku pun sama. Alhamdulillah, dlm hati aku berbisik. Allah murahkan rezeki dia.
Beberapa hari kemudian, bangah call. Dia brag about his new position. Well... aku gelak je.. Saja aku usik dia.. buat nada tak puas hati. Hmph.. takyah belajar tinggi2.. boleh dapat gaji sama tahap dgn org yg wat PhD. - Saje je.. bagi dia bangga sikit. Yela.. org dah naik pangkat, kan..

"Ha.. tu la.. kan aku dah kata... Rezeki Allah datang dari jalan yang tak disangka2. Betul tak?" Bangah mengiyakan aje. May Allah increase our faith to Him. InsyaAllah.

Dia sambung.. dia kata, "Kalau Abah ada.. aku nak je cakap kat abah.." "Abah.. bangah takyah belajar tinggi2 pun dah boleh sama gaji ngan org amik PhD. Takyah susah2 belajar sampai luar negara.. Tapi tu aa..."

Di balik talian, aku senyum je.. suasana senyap. Sebak jap. Tapi biasala.. kakak kena control macho.. so lepas tu aku gelak je la.. Dalam hati, fikiran aku menerawang entah ke mana.. Teringatkan abah.

Hmm.. takpe.. walau jauh di mata.. Abah sentiasa dekat di hati... Moga Allah merahmati roh beliau yang telah membesarkan kami sehingga menjadi manusia berguna. Walau dengan segala susah payahnya.. Terima kasih, Abah.. Terima kasih Allah.

FOR THE REST OF MY LIFE...
YOU'LL BE IN MY HEART

No comments: