Tuesday 17 May 2005

Kingdom of Heaven

Image hosted by Photobucket.com
Dah tengok?

Best wooo... aku tengok dua minggu lepas. Memula ingat nak pos awal, tapi xsempat. 'Makcik bz' [smile]...

Ada orang tengok sebab pelakon, dan ada yang tengok sebab memang minat kisah epik... tapi aku tengok sebab kawan ajak. Beria2 dia ajak... [dia memang minat cerita epik ni] aku pun ikut je la. Tapi memang tak sia2 la aku tengok.

Kisahnya berlatarbelakangkan zaman perang salib di mana Salahuddin Al-Ayubi nak menakluk kembali Jerusalem. Tapi tak banyak fokus kat Salahuddin dan orang Islam pun.. Dihighlightkan kisah seorang pemuda yang memimpin tentera Jerusalem utk berperang. Banyak konflik yang berlaku. Orang tak suka dia, kisah cinta, dsb...

Aku rasa ok aa citer ni.. tak berat sebelah... Heheh.. maner boleh berat sebelah, dah memang tercatat kat sejarah kisah keperwiraan Salahuddin Al-Alyubi ni. Buat malu je aa kalau reka sendiri. Tapi, kewujudan pemuda ni dalam sejarah, aku cam tak pernah tau lak. Pemuda yang gagah, merendah diri, dan tidak berkepentingan...hanya berperang utk agama dan negara Jerusalem.

Yang sedihnya, dan yang selalu berlaku, bila diorg ni sebut atau nak kisahkan pasal Islam, pasti ada yang tak betul disampaikan. Contohnya, di Jerusalem, orang Islam sembahyang berimam, tapi asing2, duduk jauh2... Dan satu lagi , Salahuddin baca Fatihah dalam sembahyang tak habis. Tau2 dah sadakalLah-al-'azim. Mende aa korang ni... bukan xde sumber...melambak..tapi masih camtu gak. Cerita ni ok la jugak... ada yang aku pernah tengok, dalam cerita Prince of Thieves, Morgan Freeman sembahyang atas sejadah, tapi buat cam orang sembahyang tokong... Huhu...

Hmm.. tu je aa komen aku. Terasa semangat lak bila tengok org Islam menang...
Yeah.. Membangun Bersama Islam...

2 comments:

Anonymous said...

The Message, Lion of the Desert (story of a Libyan tariqah leader against the Italians), al-Mahdi (story of the Mahdi movement in Sudan against the Brits)), Cut Nyak Dien (story of an Achehnese woman warrior against the Dutch), Sunan Hidayatullah (story of a Wali Songo of Java against the Dutch) - 5 recommended titles

Anonymous said...

Jazakallah khair anonymous. I'll try to look for those films. Thx again.