Saturday 17 July 2004

Rumah Terbakar

Aku dapat berita yg rumah student Malaysian di Cardiff ni terbakar. Teruk gak. Alhamdulillah tak melibatkan nyawa. Hanya harta benda yang terbakar. Kejadian berlaku petang semalam. Punca kebakaran dijangka disebabkan oleh litar pintas dan bermula dari bilik bawah tanah.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Aku tak dapat bayangkan jika musibah seperti itu menimpa diriku. Nauzubillah… Minta dijauhkanNya. Mangsa2 menumpang di rumah jiran Malaysian yg terletak bertentangan dengan mereka (sahabat yg juga menceritakan kejadian ini padaku). Mereka tak dapat claim insurans sebab harta benda tak diinsurankan. Hanya rumah saja lah kot. Tu pun pastinya untuk tuan rumah.

Ada sahabat yang melaporkan perkara ni pada pihak MSD. Aku rasa itu yg sebaiknya. Kehadiran MSD pun tak lain tak bukan utk menjaga kebajikan dan kepentingan pelajar. Mereka harus tahu perkara ni! Sahabat aku kata mereka sedang dalam perjalanan ke sini. Dan dengar2, ada TYT yang bermurah hati nak menderma pada mangsa kebakaran ni. Alhamdulillah…

Kami berbual tentang perkara ni dengan lebih lanjut lepas kerja. Berbincang untuk mengambil iktibar atas perkara yg berlaku. Antaranya ialah dgn menginsuranskan barang2 yg berharga. Ada juga yang nak beli peti besi yang tahan api utk simpan barang2 berharga dan mudah terbakar. Pasport, visa, sijil, dsb. Maklumlah, rumah2 di sini dah agak tua. Ulang suara; TUA, tapi tak semua yg uzur. (Maintenance depa kat sini hebat!.) Dah menjangkau lebih 100 tahun! Cuba korang bayangkan. Kat Malaysia tu, kalau 30++ thn je, dah macam nak runtuh dah. Pikir sendirilah kenapa. Aku rasa, selain dari faktor cuaca, faktor nak cepat siap dan korupsi pun ada gak (heheh.. no komen!)

Err… aku terpikir apa ye barang2 yang aku nak insurankan tahun depan?

• Laptop (Semestinya!)
• Digital camera ( Mahal woo nih!)
• Walkman
• Basikal (kalau beli aa, thn depan)
• Buku2 study… (buleh ke??)
• Bantal busyuk… (heheh)

• Lagisatu… maybe nak beli peti besi kot.

KEPADA MANGSA2 (SAHABAT2) AKU UCAPKAN TAKZIAH. MOGA ADA HIKMAH DI SEBALIK MUSIBAH YG MENIMPA INI.

No comments: